Wat doen we?

De Stichting heeft momenteel diverse projecten in Roemenië waar hulp geboden wordt. Het gebied waar we actief zijn is slechts 1750 kilometer verwijderd van Amsterdam. Het is bijna onbegrijpelijk dat op een dergelijk relatief korte afstand miljoenen mensen in erbarmelijke omstandigheden leven. Voor velen is het dagelijks een vorm van “overleven” als het gaat om huisvesting, eten, kleding en medische zorg. Een beetje hulp maakt dan ook bijna altijd een groot verschil

In vogelvlucht gaat het om de volgende projecten:

Het Hoepelhuis in Dumbrava. Hier worden kinderen opgevangen met het doel ze extra onderwijs te geven. Dit is heel belangrijk voor ze om in de toekomst voor zichzelf te kunnen zorgen. Ook krijgen de kinderen extra voedsel, kleding en speelgoed.

Ouderenopvang in Dumbrava. Wij steunen dit project met goederen. Het is een groot project waarbij circa 300 vaak ernstig zieke personen opgevangen en verzorgd worden. Wij doneren jaarlijks goederen ten behoeve van de verzorging. Bijvoorbeeld incontinentiemateriaal.

Anna en Chaini met hun kinderen in Sallard. Dit gezin heeft helaas te maken met chronische ziektes. Hierdoor zijn ze minder in staat om inkomsten te verwerven. Door de kosten van de medicijnen die ze nodig hebben blijft er nauwelijks geld over voor andere eerste levensbehoeften. Dit gezin ontvangt maandelijks een financiële bijdrage.

Stichting El Sadai in Oradea. Deze stichting vangt weeskinderen op. Het gaat om kinderen die vanwege hun leeftijd het weeshuis moeten verlaten.  De kinderen worden begeleid naar een zelfstandig bestaan. We hebben al vele jaren contact met deze stichting en steunen hen op verschillende manieren.

Ziekenhuis in Marghita. Dit ziekenhuis steunen we met medicijnen en hulpmiddelen. Hier komen veel patiënten die de benodigde medicijnen niet kunnen betalen. Dr. Jo (kinderarts) zorgt ervoor dat de medicijnen terecht komen bij degene die er het meest behoefte aan hebben.

Twee ouderen tehuizen in Marghita. Deze staan onder leiding van de directeur de heer Karsci. In het verleden zijn daar heel veel goederen naar toe gegaan. Een groot deel van de inrichting hebben we mogen verzorgen met behulp van goederen die we allemaal gekregen hebben van verzorgingstehuizen in Nederland. Jaarlijks proberen we nog wat extra spullen aan te leveren of goederen te vervangen die stuk gegaan zijn.

We werken veel samen met Janny Hulsman. Zij woont in Chet. Dat is vlakbij Marghita. Van oorsprong is zij Nederlandse. Zij coördineert diverse losse hulpvragen voor ons. Ook regelt zij rond Pasen en kerst voedselpakketten voor diverse gezinnen. Zij is heel belangrijk voor ons en we zijn dan ook ontzettend blij en dankbaar voor al het werk wat ze voor de stichting doet.

Bij gelegenheid bieden we in eigen land ook af en toe (tijdelijk) hulp. Dit is een heel klein onderdeel van het geheel van de activiteiten van de stichting.

Los van deze hulp organiseren we jaarlijks ook een grote kerstbakjes actie. De opbrengst komt grotendeels ten goede aan de stichting en een deel schenken we aan een ander goed doel.

Door vrijwilligsters worden fantastische kerstbakjes gemaakt. Er is in elke prijsklasse wel iets te vinden. Doe u zelf of een ander een plezier met zo’n prachtig kerststuk. U krijgt ruimschoots waar voor uw geld en u helpt hiermee de stichting om haar doelen te bereiken.